Klasik İslâm uygarlığının barındırdığı kültürü geniş bir perspektifle ele alan ve şiir, müzik, şarap, aşk, oyun, avlanma, kıyafet, gösteriş, ahlâk, metafizik, bilgi kuramı, tarih anlayışı gibi boyutlarıyla değerlendiren İslâm Hümanizmi, İslâm'ın sıklıkla göz ardı edilen kültürel tarihine eğiliyor. İçerdiği zengin ayrıntılarla önemli bir boşluğu dolduracak olan bu çalışmasında Goodman, Müslüman filozofların antik Yunan mirasıyla karşılaşmalarından doğan zenginliği, İslâm modernitesinin oluşumu-gelişimi açısından ele alarak, İslâm'ın hoşgörülü, çoğulcu, kozmopolit özelliklerini ortaya koyuyor. İslâm hümanizmini, Ortaçağ İslâm uygarlığında ve bu uygarlığın Arap-Müslüman edebiyatı, İslâm ahlâk felsefesi, geniş anlamda İslâm felsefesi ve Arap-Müslüman tarihyazımında arayan Goodman; Miskeveyh, Hemedânî, İbn Sina, İbn Haldun, Farabî, Gazalî ve başka birçok ismin Rönesans'la dünyaya yayılan hümanizmin kökenlerinde yer aldığına dikkat çekiyor.
İçindekiler:
Giriş
1.Kutsal ve Dünyevi
Yoğunlaşma ve Dağılma
Şiir ve Müzik
Giysi ve Gösteriş
Şarap, Savaş ve Aşkta Dünya ve Din
Oyun, Avlanma ve Züppenin özgürlüğü
2.Hümanizm ve İslam Etiği
Teori ve Prarikte İslam Etiği
Miskeyevh'in Sraylı Hümanizmi
Gazalî'nin Kendine Mal Etmesi
3.Var Olma ve Bilme
Varlık ve Oluş
Bir Değer Olarak Bilgi
4.Evrensel Tarih Yazıcılığının Ortaya çıkışı
Arap Tarih Yazıcılığının Doğuşu
Yıllıkçı Tarih Yazıcılığının kökleri
Yunancı ve Kitâb-ı Mukaddesçi Modeller
Evrensel Tarih
Taberî'nin Sentezi
Saadiah'ın Tarihsel Sözü
Mes'udî
Sentetik Tarihin Zaferi
Miskeveyh'in Tarih Yazıcılığı
Yerel Vakayinameler ve Biyografik Sözlükler
Reşidüddin'in Evrelsel Tarihi
İbn Haldun
(Tanıtım Bülteninden)
Kullanıcı Yorumları