Ürün Özellikleri

1960-70’lerde Bati’da yeni bir tiyatro arastirmaci kusagi yetisti. Öncekiler gibi fildisi kulelerinde ya da izleyici koltuklarinda oturup sahne üzerine kuramlar üretmek yerine bunlar tiyatroyla etkin bir biçimde ugrasiyordu. Çagin güdülerine de ayak uydurarak, sirt çantalarini yüklenip uzak ülkelere yolculuklara çiktilar. Insanlik kadar eski ve o kadar yaygin olan oyun olgusunu yüzyillardir degismemis toplumlarda incelediler. Oyunculuk, yönetmenlik, tasarimciliktan gelen bu öncüler arasinda Eugenio Barba özel bir yer tutar. 1980 yilinda Uluslararasi Tiyatro Antropolojisi Okulu’nu (ISTA) kurdu. Çesitli kültürlerden ustalari, oyuncu ve arastirmacilari belli aralarla degisik ülkelerdeki oturumlarda bir araya getirme gelenegini baslatti. Daha önceleri sahne sanatlarinda Japon No ya da Kabuki Tiyatrosu, Bali Dansi, Hint Dans Tiyatrosu gibi türler Bati’nin egemen bakisiyla betimlenip elden geldigince ait olduklari kültür çerçevesinde anlamlandirilamaya çalisilirken, artik Dogu ile Bati tekniklerinin tarafsizca karsi karsiya getirilip ortakliklar ve farkliliklar üzerine konusuluyordu. Küresellesmeyle birlikte giderek hizla yok olan geleneksel biçimler ve kültürel farkliliklar olabildigince derinlemesine inceleniyor ve karsilastiriliyordu. Elinizdeki bu çalisma uzun yillardir süregelen bu tartisma ortaminin bir sonucudur. Tiyatro antropolojisine özgü bakis açisi tüm oyun biçimlerini kodlanmis ve kodlanmamis türler olarak ikiye ayirir. Dogu kültürlerine ait dans, oyun, gösterim biçimleri kodlanmis, yani önceden belirlenmis ve tanimlanmis davranislar üzerine kuruludur. Buna karsilik Bati tiyatrosunda eski çaglarda daha sikça kullanilan bu önceden belirlenmislik, bugün artik geçerligini yitirmistir. Tiyatro antropolojisinin üzerinde durdugu bir baska Dogu tiyatrosu özelligi de oyunculuk sanatinin günümüzde Bati’daki uygulamalar disinda hiç bir dönemde dans ve sarkidan kopuk olmayisi, oyuncunun her zaman dansçi ve sarkici olarak bütünlüklü bir gösterim sanatçisi niteligi tasimasidir. Oyuncunun Gizli Sanati, Eugenio Barba ile tiyatro profesörü Nicola Savarese’nin derledigi uzun soluklu bir çalismanin ürünüdür. Sözlük biçiminde, belli bir yaklasim kolayligi saglamanin yanisira, oyunculuk sanatinin bir “yeryüzü katalogu” olarak bu alandaki en kapsamli eserlerden biri olarak yerini almistir. - Aysin Candan

Oyuncunun Gizli Sanati, günümüzün önde gelen tiyatro kuramcilarindan Eugenio Barba’nin tiyatro antropolojisi basligi altinda basta Nicola Savarese olmak üzere Richard Schechner, Fabrizio Cruciani, Rosemary Jeanes Antze, Ferdinando Taviani ve Franco Ruffini gibi son elli yil içinde Bati ve Dogu gösterim geleneklerini ve bu geleneklerde uygulanagelen oyunculuk tekniklerini incelemis uzmanlarin da katkilariyla hazirladigi dünyanin her yerindeki tiyatro ögrencilerinin yararlanacaklari önemli bir kaynak kitaptir. - Cevat Çapan

 

Boyutlar

0x0

Kağıt Tipi

Kuşe

Kullanıcı Yorumları

Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
3D Güvenli Alış Veriş
Taksit Sayısı
Taksit tutarı
Genel Toplam
1
66,40   
66,40   
×
Kapat