Bu kitap disiplinler arası bir değerlendirmeyle, yaratıcılık ve sanat ilişkisi bağlamında sinema sanatına bakmaktadır. Bu bakışta örnek olarak yönetmen Akira Kurosawa seçilmiştir. Bütün sanatsal faaliyetlerin kaynağında olduğu bilinen yaratıcılığın tanımı, nasıl ortaya çıktığı araştırılmış ve bireydeki göstergeleri saptanmıştır. Yaratıcılığın bireyde sanatsal bir faaliyet olarak ortaya çıkmasının yöntemi olarak Maslow'un İnsancıl Kuram'ındaki “Kendini Gerçekleştirme” kavramı incelenmiştir. Maslow'a göre sanatsal bir faaliyette bulunan insanın verdiği ürünler “Kendini Gerçekleştirme”nin ifadesidir. Sanatsal ürünlerin etkisi üç şekilde kendini göstermektedir: Alışkanlığı kırma (defamilirization), yeniden üretim (re-produce), estetik yaşantı.
Bir sanat eseriyle tanıştıktan itibaren bu üç etkiden geçen insan artık eskisi gibi olmamakta, dönüşüme uğramaktadır. Bunun sinema sanatındaki izdüşümü olarak auteur kuramı ve auteur yönetmenler gösterilmiştir. Yönetmen Kurosawa'nın filmleri Rashomon, Seven Samurai ve Ran bu gereklilikleri yerine getiren üç örnek olarak ele alınmıştır.
Akira Kurosawa yaşantısında kendini gerçekleştirmiş olmasının yanı sıra, auteur bir yönetmen olma özelliğiyle de filmlerini “Sanat ürünleri” mertebesine taşımış evrensel çapta bir sanatçıdır.
Kitapta yaratıcılığın kaynakları ve kriterleri; yaratıcılık ve sanat ilişkisi; yaratıcılık ve kendini gerçekleştirme; yaratıcılığın aşkınlık boyutu olan sanatın dönüştürücü gücü; yaratıcı-sanatçı yönetmen farkı vb. sorulara, yönetmenlerin ve özellikle Akira Kurosawa'nın tanıklığında yanıt aranıyor.
Kullanıcı Yorumları